PENGERTIAN FALSAFAH - BAB 1 UNTUK SUBJEK FALSAFAH DAN PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DPLI
BAB 1:
PENGENALAN FALSAFAH
1.0
Pendahuluan
Konsep falsafah tersenarai diantara beberapa konsep
yang kebanyakan sarjana pendidikan tidak bersepakat dalam memberi takrif yang
jelas dan terperinci. Konsep ini mempunyai tradisi dan ruang lingkup yang
amat luas, yang tidak kurang pula dipenuhi oleh aliran-aliran tertentu. Bab ini
akan menghuraikan secara ringkas konsep dan pengertian falsafah, tujuan
mempelajarinya dan pendekatan falsafah serta tokoh – tokoh falsafah.
1.1 Konsep
Falsafah dan Pengertian Falsafah
Istilah falsafah (philosophy) berasal
daripada dua perkataan Yunani, iaitu philos yang bererti suka atau
cinta; dan sophia yang bererti kebijaksanaan atau hikmah. Oleh itu,
seorang ahli falsafah atau filosof adalah seorang yang cinta kepada kebijaksanaan
atau hikmah – love of wisdom. Namun,
hikmah dan pengetahuan bukanlah konsep yang sama. Pengetahuan merujuk kepada
maklumat sedangkan hikmah mengandungi unsur-unsur kematangan berfikir, jauh
pandangan dan memiliki basirah (insight) terhadap setiap tinjauan dan
pengamatan yang mana dengan menggunakan pengetahuan semata-mata seseorang itu
tidak mampu mencapainya.
Sifat ini jelas terpancar pada
diri seorang filosof Greek tersohor, iaitu Socrates yang apabila diberitahu
bahawa dia telah dianggap sebagai seorang yang paling bijaksana di Athens, dia
telah menafikannya. Malah, dia dengan tegas pula mengatakan bahawa kebijaksanaannya
itu adalah kesedarannya sendiri tentang kejahilannya. Dia tidak
mencapai kebijaksanaan tetapi mencari kefahaman tentang isu-isu dalam
kehidupan. Kata Socrates lagi , “aku hanya seorang pencinta
kebijaksanaan”.
Mengikut Russell (1946) pula, falsafah diertikan sebagai sesuatu fahaman atau pengertian di antara teologi dan sains. Ini adalah kerana, seperti teologi, falsafah mengandungi spekulasi terhadap perkara yang belum tepat dibuktikan. Falsafah juga bukanya sains kerana tidak menambah ilmu fakta baru tetapi falsafah berusaha menggabungkan fakta – fakta khusus kepada satu keseluruhan (from part to whole).
Bagi E.D Miller (1984) pula mengatakan falsafah boleh ditakrifkan sebagai usaha untuk berfikir secara rasional dan kritis terhadap perkara-perkara penting. Oleh itu, falsafah boleh diertikan sebagai satu usaha untuk berfikir yang rasional dan kritis terhadap perkara yang penting mengenai pendidikan.
Sharifah Alawiah Alsagoff dalam bukunya falsafah Pendidikan (1984) pula mentafsirkan falsafah antaranya adalah pertimbangan asas dan andaian mengenai pertimbangan terhadap perkara yang penting. Baginya juga, falsafah mempersoalkan prinsip-prinsip realiti, ilmu dan nilai. Menurutnya juga, falsafah adalah kecenderung mengumpulkan rumusannya kepada bentuk mazhab-mazhab atau sisitem-sistem pemikiran. Beliau juga menyatakan falsafah merupakan pendekatan rasional terhadap sesuatu masalah atau persoalan. Falsafah juga dikatakan sesuatu penyiasatan komprehensif dan logikal mengenai asas-asas pemikiran atas semua aktiviti manusia khususnya dalam bidang sains, seni,agama dan pendidikan. Ringkas kata, perkataan falsafah boleh difahamkan sebagai pemikiran atau pandangan yang benar, rasional dan bernas. Pemikiran atau pandangan ini dihasilkan daripada usaha kajian ahli falsafah dengan cara yang saintifik, sistematik dan logikal.
Menurut Sufean Hussin
(1996) pula terdapat tiga pendekatan falsafah bagi memahami apa sahaja cabang
ilmu yang ada. Pertama,pendekatan deskriptif yang memberi perhatian kepada
perkembangan pemikiran tokoh-tokoh filasof dari dahulu sehingga sekarang untuk
memahami ape yang telah diperkatakan dan dilakukan oleh ahli filasof yang
muncul dalam masyarakat Barat dan Timur. Kedua adalah pendekatan normatif yang
memberi perhatian terhadap nilai atau aksiologi sama ada nilai estetika atau
nilai etika yang berpandukan pencapaian sesuatu matlamat yang difikirkan perlu
sambil menjelaskan sebab keperluannya. Pendekatan ketiga ialah analatik,yang
sering digunakan untuk berhujah dalam mencari pertalian bagi mendapatkan
gambaran menyeluruh melalui analisis bahasa, konsep, prinsip dan teori.
Profesor Dr. Khoo Kay
Kim menyatakan terdapat dua makna pada
falsafah. Pertama, falsafah ialah resepi untuk kehidupan atau cara ideal untuk
menjalankan kehidupan. Kedua, falsafah difahamkan sebagai analisis.Sevabai
contoh, falsafah sejarah difahami sebagai analisis tentang pengertian ssejarah.
Kesimpulannya secara ringkas, falsafah secara khususnya dapat diertikan sebagai pemikiran atau pandangan yang benar, rasional dan bernas. Pemikiran atau pandangan ini dihasilkan daripada usaha kajian ahli falsafah dengan cara saintifik, sistematik dan logikal. Tujuan falsafah ialah mencari dan membukti kebenaran dan memberi arah tujuan atau pedoman untuk perkara-perkara yang penting dalam kehidupan.
Kesimpulannya secara ringkas, falsafah secara khususnya dapat diertikan sebagai pemikiran atau pandangan yang benar, rasional dan bernas. Pemikiran atau pandangan ini dihasilkan daripada usaha kajian ahli falsafah dengan cara saintifik, sistematik dan logikal. Tujuan falsafah ialah mencari dan membukti kebenaran dan memberi arah tujuan atau pedoman untuk perkara-perkara yang penting dalam kehidupan.
Comments
Post a Comment